Scenariusze zajęć

Spis scenariuszy

Przygotowujemy scenariusze zajęć ze SCRATCHa dla róznych grup wiekowych oraz rodzajów zajęć - zarówno do realizacji w ramach tradycyjnych zajęć lekcyjnych w szkole (45 minut) jak też na zajęciach pzoalekcyjnych (np. 90 minut) czy realizowanych w ramach tzw. 19. godziny.

Scenariusze zajęć są weryfikowane przez doświadczonych nauczycieli i sprawdzane na zajęciach z dziećmi.

Scenariusze zajęć będą dostępne po utworzeniu konta w serwisie i zaakceptowaniu warunków korzystania ze scemariuszy. Po zalogowaniu się będzie możliwe pobieranie scenariuszy w formacie pdf.

Scenariusze mogą być wykorzystywanie bezpłatnie na wszystkich zajęciach edukacyjnych, które nie wiążą się z opłatami wnoszonymi przez uczestników.

W przypadku zajęć odpłatnych niezbędne jest wniesienie opłaty licencyjnej. Wysokość opłaty jest uzależniona od ilości i formy prowadzenia zajęć.

Podskok duszka

Prosty ruch duszka robimy korzystając z polecenia przesuń o 10 kroków. Dodatkowo dokładamy polecenie następny kostium i jeżeli przy brzegu odbij się. Całość umieszczamy wewnątrz polecenia zawsze. Na początek dokładamy polecenie kiedy kliknięto zieloną flagę oraz idź do x:0 y:0. Ostatecznie skrypt wygląda następująco:

Aby duszek nie wędrował do góry nogami zmieniamy sposób odbicia się klikając na literkę i na ikonce duszka i zmieniając sposób odbicia.

Podskok duszka robimy zmieniając na chwilę jego położenie w pionie. Położenie w pionie opisuje zmienna y, tak więc zmienimy ją o 32, poczekamy chwilę, na przykład 0.1s i potem wrócimy do poprzedniej pozycji czyli zmienimy y o -32.

Wszystkie te działania zrobimy gdy wciśnięty zostanie przycisk a. Do tego celu użyjemy polecenia kiedy klawisz a naciśnięty.  

Polecenia wyglądają następująco:

Taki podskok jest mało płynny, duszek szybko podskakuje i spada.

Jeżeli chcemy by ruch był bardziej płynny, trzeba skok zrealizować tak by na początku duszek spadał wolno, a potem oraz szybciej. Duszek podskakuje o 32 piksele a następnie spada najpierw o 1 potem o 2, 4, 9 i 16 pikseli. Trzeba pamiętać by pikseli tych było tyle o ile zmieniliśmy położenie duszka na początku skoku. W ten sposób duszek będzie się poruszał jeżeli wciśniemy klawisz b.

Pierwszą część skoku też możemy zrealizować w taki sam sposób.

Projekt: http://scratch.mit.edu/projects/33643794/