Scratch - co to jest?
SCRATCH jest stworzonym na MIT (Massachusetts Institute of Technology) innowacyjnym środowiskiem programistycznym pozwalającym na tworzenie prezentacji i animacji w sposób atrakcyjny dla ucznia. Pozwala na łatwe tworzenie aplikacji zawierających grafikę, dźwięk, ruch oraz posiadających szerokie możliwości interakcji z użytkownikiem. SCRATCH wykorzystuje bardzo ciekawe wizualne podejście do tworzenia aplikacji. Ogromną zaletą środowiska jest przyjazny interfejs, dostępność polskiej wersji oraz mozliwość współdzielenia efektów pracy za pomocą internetu. Od wersji 2.0 Scratch jest aplikacją internetową i do korzystania z niego wystarczy dowolny komputer z przeglądarką internetową i dostępem do internetu.
Scratch: http://scratch.mit.edu/
Lista dyskusyjna (po polsku): http://scratch.mit.edu/discuss/17/
Podziękowania
Zajęcia dla dzieci - IwE 2015
Warsztaty prowadzili dr hab. Piotr Bała (ICM UW), dr Marek Nowicki (WMiI UMK), mgr Lucyna Bała (ZS8 w Toruniu), zajęcia były obserwowane przez nauczycieli.
Więcej informacji o konferencji na stronie Informatyka w Edukacji
Warsztaty da nauczycieli - IwE 2015
W ramach konferencji Informatyka w Edukacji 30 czerwca i 1 lipca odbyły się warsztaty dla nauczycieli z programowania w Scratchu.
30 czerwca i 1 lipca odbyły się na warsztaty: Informatyka w klasach 1-3: Scratch
30 czerwca i 1 lipca odbyły się warsztaty: Scratch – narzędzie do nauki programowania
Warsztaty odbywają się w parcowniach komputerowych i polegają na praktycznym zapoznaniu się ze Scratchem i przykładowymi zajęciami. . Warsztaty prowadzą dr hab. Piotr Bała (ICM UW), dr Marek Nowicki (WMiI UMK), mgr Lucyna Bała (ZS8 w Toruniu):
Więcej informacji na stronie konferencji Informatyka w Edukacji
Konkurs Kodowanie ze SCRATCHem 2015 - wyniki
Celem konkursu „Kodowanie ze Scratchem" jest rozwijanie zainteresowań informatycznych wśród uczniów oraz stymulowanie kreatywności i logicznego myślenia.
Etap I polegał na przygotowaniu przez uczestników konkursu projektu w języku Scratch. Etap II konkursu polegał na publicznej prezentacji projektu przez jego autora 19 czerwca 2015 w Zespole Szkół nr 8 w Toruniu.
Komisja konkursowa po zapoznaniu się z projektami postanowiła wyróżnić następujące projekty:
I miejsce | Łukasz Lipski | SP nr 211 w Warszawie | projekt Kosmiczne zbijanie | |
II miejsce | Daria Zielińska | ZS nr 8 w Toruniu | projekt Ping pong | |
III miejsce | Tomasz Wiśniewski | SP nr 2 w Toruniu | projekt Labirynt | |
wyróżnienie | Wiktor Wrona Paweł Piątkowski | ZS nr 8 w Toruniu | projekt Quest | |
wyróżnienie | Hubert Terajewicz Jakub Buler | ZS im Jana Pawła II w Obrowie | projekt Kuchnia | |
wyróżnienie | Mateusz Ruszkowski | SP nr 3 w Toruniu | projekt Abandoned Lab |
Wyróżnieni uczniowie otrzymali dyplomy i nagrody ufundowane przez Fundację In Spe (gry, pamięci USB), wszyscy uczestnicy zawodów otrzymali dyplomy i upominki ufundowane przez Fundację In Spe.
Konkurs organizowany jest przez Fundację In Spe i Fundację FORK.
Więkcej informacji o konkursie na stronie: http://scratch.icm.edu.pl/konkurs
Warsztaty dla nauczycieli - marzec 2015
W sobotę 14 marca 2015 w Zespole Szkół nr 8 w Toruniu odbyły się warsztaty dla nauczycieli zorganizowane przez Fundację In Spe i Fundację FORK. Warsztaty prowadzili prof. Piotr Bała (ICM UW) i mgr Lucyna Bała (ZS nr 8)
Program:
9:00 – 10:30 Wprowadzenie do SCRATCH'a: sterowanie duszkiem, ruch, podstawowe polecenia, zmenne
10:45 – 11:15 Korzystanie z portalu scratch.icm.edu.pl (projekt, studio, zakładanie kont, fora dyskusyjne, dobre praktyki)
11:15 – 12:45 Przykładowe projekty (odbijanie piłki, zbijanie baloników)
13:00 – 14:00 Metodyka prowadzenia zajęć z programowania z wykorzystaniem SCRATCHa
W warsztatach uczestbiczyli nauczyciele prowadzący zajęcia z programowania we współpracy z fundacją In Spe.