Kodowanie z FORKiem
Rozwój technologii powoduje, że w szkole oprócz języka polskiego i angielskiego powinniśmy uczyć trzeciego języka: programowania. Nie chodzi tylko o programowanie czy kodowanie, ale o możliwość odkrycia logiki spraw z różnych obszarów rzeczywistości i wyrażenie ich w sposób zrozumiały dla komputera. Myślenie algorytmiczne powinno być wprowadzone do nauczania powszechnego tym bardziej, że w prostych formach może się znaleźć już w szkole podstawowej czy gimnazjum. Nauka kodowania prowadzona w grupach wzmacnia zdolność do współpracy, czego niestety polskiemu systemowi edukacji brakuje.
Plan zajęć
Klasy 2-3
- Pierwsze kroki ze SCRATCHem. Poruszanie duszkiem, sterowanie duszkiem z klawiatury, kostiumy, dźwięki
- Tworzenie prostych gier planszowych (np. labirynt)
- Proste animacje. Animowane życzenia świąteczne.
- Rozbudowane gry – Labirynty z kilkoma poziomami, wiele duszków
- Tworzenie gier zręcznościowych
- Projektowanie i tworzenie gier dla dwóch graczy
- Tworzenie gier logicznych – np. zgadnij jaka to liczba, zgadnij słowo
Klasy 4-6
- Pierwsze kroki ze SCRATCHem. Poruszanie duszkiem, sterowanie duszkiem z klawiatury, kostiumy, dźwięki
- Tworzenie gier planszowych (np. labirynt)
- Animowany komiks
- Labirynty z wieloma duszkami i kilkoma poziomami
- Tworzenie gier zręcznościowych
- Projektowanie i tworzenie gier dla dwóch graczy
- Tworzenie gier logicznych – np. zgadnij jaka to liczba, zgadnij słowo
Gimnazjum
- Pierwsze kroki ze SCRATCHem. Poruszanie duszkiem, sterowanie duszkiem z klawiatury, poruszanie duszkiem po zadanej trasie, rysowanie figur geometrycznych
- Tworzenie gier planszowych: Labirynty z wieloma duszkami i kilkoma poziomami
- Animowana prezentacja zjawisk fizycznych i astronomicznych
- Tworzenie gier zręcznościowych. Projektowanie i tworzenie gier dla dwóch graczy
- Tworzenie gier logicznych – np. zgadnij jaka to liczba, zgadnij słowo
- Wykorzystanie efektów fizycznych w grach komputerowych (np. grawitacja)
- Zaawansowane efekty graficzne