Scratch - co to jest?

SCRATCH jest stworzonym na MIT (Massachusetts Institute of Technology) innowacyjnym środowiskiem programistycznym pozwalającym na tworzenie prezentacji i animacji w sposób atrakcyjny dla ucznia. Pozwala na łatwe tworzenie aplikacji zawierających grafikę, dźwięk, ruch oraz posiadających szerokie możliwości interakcji z użytkownikiem. SCRATCH wykorzystuje bardzo ciekawe wizualne podejście do tworzenia aplikacji. Ogromną zaletą środowiska jest przyjazny interfejs, dostępność polskiej wersji oraz mozliwość współdzielenia efektów pracy za pomocą internetu. Od wersji 2.0 Scratch jest aplikacją internetową i do korzystania z niego wystarczy dowolny komputer z przeglądarką internetową i dostępem do internetu.

Scratch: http://scratch.mit.edu/

Lista dyskusyjna (po polsku): http://scratch.mit.edu/discuss/17/

Podziękowania

Serwis SCRATCH@ICM jest prowadzony przy współpracy i pomocy Fundacji FORK

SCRATCH na Festiwalu Nauki 2014

Zapraszamy na prezentację SCRATCHa na Festiwalu Nauki w dniu 17 września o godz 10:00 w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego.

SCRATCH na konferencji Informatyka w Edukacji 2104

Nauczycieli zpraszamy na warsztaty ze Scratch'a prowadzone przez ICM w ramach konferencji Informatyka w Edukacji w Toruniu w dniach 1-2 lipca 2014.

1 i 2 lipca zapraszamy na warsztaty: Informatyka w klasach 1-3: Scratch

1 i 2 lipca zapraszamy na warsztaty: Scratch – narzędzie do nauki programowania

Warsztaty odbywają się w parcowniach komputerowych i polegają na praktycznym zapoznaniu się ze Scratchem i przykładowymi zajęciami,

2 lipca zapraszamy na wykład: Kodowanie w szkole: Scratch (prof. Piotr Bała, ICM UW)

Na konferencji będą prezentowane także wykłady dotyczące Scratch'a ptzyjotowane przez OEiIZK oraz warsztaty dotyczące Blockly.

Dzień Dziecka z ICM UW - 1 czerwca 2014

1 czerwca, z okazji Dnia Dziecka, zorganizowaliśmy zajęcia dla dzieci z wykorzystaniem SCRATCHa.

Zajęcia odbywały się w grupach 10 osobowych dla klas I-III i IV-VI (dwie grupy) w pracowni komputerowej Instytutu Archeologii UW na Krakowskim Przedmieściu.

Zajęcia z najmłodszymi dotyczyły tworzenia animacji - ilustracji wizualnych do muzyki. Dzieci nauczyły się poruszać obiektami w Scratchu, rysować linie i figury  oraz posługiwać się kolorem.Starsze dzieci pisały grę komputerową.Efekty pracy można zobaczyć na serwerze Scratch'a: http://scratch.mit.edu/studios/446404/.

Zajęcia prowadził Piotr Bała, Stronę organizacyjną, dyplomy i gadgety dla dzieci zapewniła Katarzyna Kamińska. W organizacji zajęć pomagał Hubert Kowalski (Muzeum UW) a pracownię przygotował Janusz Janowski (IA UW).

Zdjęcia z zajęć wykonane przez Katarzynę Kamińską są dostępne na stronie: scratch.icm.edu.pl

Dzień Scratcha w ICM - 17 maja 2014

W dniu 17 maja na całym świecie obchodzony jest Dzień Scratch'a, w ramach którego odbywają się różne spotkania poświęcone Scratchowi.

W tym roku, po raz pierwszy w ICM zorganizowaliśmy Dzień Scratch'a po to by podzielić się naszym doświadczeniami ze SCRATCHa i zachęcić dzieci i młodzież do programowania. Ze względu na ograniczone miejsce w laboratorium ICM uczestnictwo w zajęciach było ograniczone do dzieci pracowników, współpracowników i przyjaciół ICM.

Dzień Scratch'a odbył się w sobotę 17 maja 2014 r. w ICM w 3 grupach wiekowych: szkoła podstawowa, klasy I-III, klasy IV-VI i gimnazjum.

Najmłodsze dzieci tworzyły interaktywną animację zabawa w chowanego, starsze grę labirynt a młodzież gimnazjalna grę dla 2 osób. Efekty pracy można zobaczyć na serwerze Scratch'a: http://scratch.mit.edu/studios/434098. W sumie było to prawie 5 godzin tworzenia aplikacji z wykorzystaniem SCRATCHa.

Zajęcia prowadził Piotr Bała, pomagali Maciej Marchwiany i Marcin Szpak. Stronę organizacyjną, dyplomy i gadgety dla dzieci zapewniła Katarzyna Kamińska. Zajęcia filmowała ekipa ICM TV a pracownię przygotował zespół CIS.

Zdjęcia wykonane przez Katarzynę Kamińską są dostępne na stronie: scratch.icm.edu.pl