Konkurs
Rozwój technologii powoduje, że w szkole oprócz języka polskiego i angielskiego powinniśmy uczyć trzeciego języka: programowania. Nie chodzi tylko o programowanie czy kodowanie, ale o możliwość odkrycia logiki spraw z różnych obszarów rzeczywistości i wyrażenie ich w sposób zrozumiały dla komputera. Myślenie algorytmiczne powinno być wprowadzone do nauczania powszechnego tym bardziej, że w prostych formach może się znaleźć już w szkole podstawowej czy gimnazjum. Nauka kodowania prowadzona w grupach wzmacnia zdolność do współpracy, czego niestety polskiemu systemowi edukacji brakuje.
W celu popularzyacji kodowania Fundacja In Spe i Fudnacja FORK organizują konkurs na projekty napisane w języku SCRATCH.
Fundacja In Spe
Regulamin konkursu „Kodowanie ze Scratchem"
- Celem konkursu „Kodowanie ze Scratch'em" (zwany dalej konkursem) jest rozwijanie zainteresowań informatycznych wśród uczniów oraz stymulowanie kreatywności i logicznego myślenia.
- W konkursie mogą brać udział uczniowie szkół podstawowych.
- Konkurs składa się z dwóch etapów.
- Etap I polega na przygotowaniu przez uczestników konkursu projektu w języku Scratch. Projekt powinien zastać przygotowana na określony przez organizatorów temat lub temat wybrany przez uczestnika. Temat wybrany przez uczestnika powinien być skonsultowany z nauczycielem.
- Lista tematów zostanie opublikowana na stronie internetowej konkursu wraz z jego ogłoszeniem.
- Zgłoszenie projektu do konkursu odbywa się poprzez stworzenie (umieszczenie) na serwerze Scratch'a (http://scratch.mit.edu). Projekt musi być udostępniony dla innych.
- Projekt musi być wykonana samodzielnie przez autora i nie powinien być remiksem innego projektu. Projekt może być wykonana pod kierunkiem nauczyciela czy opiekuna.
- Projekt musi być zgłoszona do konkursu za pośrednictwem strony internetowej konkursu (http://scratch.icm.edu.pl/konkurs). W zgłoszeniu podawane są informacje o autorze, nauczycielu, szkole oraz adres (link) projektu.
- Zgłoszenie projektu do konkursu jest równoznaczne ze zgodą na jego wykorzystanie przez organizatorów do promocji konkursu i promocji nauki programowania w języku Scratch.
- Etap II (finał) organizowany jest po zakończeniu I etapu i przed zakończeniem roku szkolnego.
- Uczestnikami finału (finalistami) są osoby zakwalifikowane przez Komisję Konkursową na podstawie oceny zgłoszonych w I etapie projektów.
- Etap II konkursu polega na publicznej prezentacji projektu przez jego autora w dnu i miejscu ogłoszonym przez organizatorów.
- Prezentacja projektów odbywa się w formie wystawy: każdy uczestnik ma do dyspozycji komputer na którym prezentuje swój projekt dla zwiedzających (uczestnicy zawodów, rodzice, nauczyciele, Komisja Konkursowa, zaproszeni goście).
- Komisja Konkursowa ocenia projekty pod kątem zaawansowania technicznego, samodzielności, oryginalności i jakości wykonania. Komisja Konkursowa może zadawać pytania autorom projektów.
- Na podstawie wyników II etapu Komisja Konkursowa ustala zdobywców I-go, II-go i III-go miejsca oraz przyznaje wyróżnienia. Dopuszcza się możliwość zajęcia tego samego miejsca przez kilku uczestników finałów.
- Laureatami konkursu zostają zdobywcy trzech pierwszych miejsc.
- Konkurs organizowany jest jeden raz w roku szkolnym przez Fundację In Spe i Fundację FORK.
- Do przeprowadzenia konkursu organizatorzy powołują Komisję Konkursową. Skład Komisji Konkursowej jest jawny i jest podawany na stronie internetowej konkursu.
- Organizatorzy mogą dokonywać zmian w składzie Komisji Konkursowej w trakcie trwania konkursu.
- Zadaniem Komisji Konkursowej jest organizacja konkursu i nadzór nad jego przebiegiem. W szczególności Komisja Konkursowa:
- przygotowuje tematy zadań konkursowych;
- ustala terminarz konkursu, w szczególności termin nadsyłania zadań w I etapie oraz datę i miejsce zawodów finałowych;
- ustala listy uczestników zawodów II stopnia, laureatów i osób wyróżnionych oraz dokonuje rozdziału nagród;
- organizuje upowszechnienie informacji o konkursie wśród uczniów i nauczycieli całego kraju;
- działa na rzecz pozyskania sponsorów fundujących nagrody rzeczowe dla uczestników konkursu;
- przed rozpoczęciem konkursu przedkłada organizatorom preliminarz wydatków, a po zakończeniu konkursu składa sprawozdanie merytoryczne i finansowe z przebiegu konkursu.
Edycja 2017 – tematy
- Labirynt np. http://www.gierkionline.pl/gry/Gry+Zrecznosciowe/Ploop.html
- Zbijanie klocków http://www.gierkionline.pl/gry/Gry+Zrecznosciowe/Bubble+Monster.html
- Odbijanie piłeczki zbijanie klocków np. http://www.cda.pl/gry-online/1905787/Usuwanie-Cegi
Edycja 2017 – terminy
Zgłaszanie projektów (I etap) - do 7 maja 2017 godz 22:00
Zgłaszanie projektów: http://scratch.icm.edu.pl/zgloszenia
Prezentacja projektów (II etap) - termin zostanie podany do końca kwietnia